NRL rapport

  • Peace in Mind

    Na het bereiken van een medische eindsituatie heeft mijn letselschade advocaat het NRL (Nederlands Rekencentrum Letselschade) ingeschakeld.

    Het NRL heeft een calculatie gemaakt van de totale schade arbeidsvermogen.

    Dit bedrag, tezamen met een bedrag voor immaterieele schade en overige medische behandelingskosten, willen wij nu voorleggen aan de verzekeraar van de tegenpartij.

    Het NRL bedrag is meer dan 95% van de totale claim.

    Mijn advocaat vertelde mij dat het NRL bedrag over het algemeen in zijn geheel uitgekeerd wordt omdat de toegepaste rekenmethode door veel rechters wordt geaccepteerd.

    Derhalve zal het voor de verzekeraar weinig lonend zijn om het tot een rechtzaak te willen laten komen : de verzekeraar zou sneller genegen zijn het voorstel te accepteren.

    Hoogstwaarschijnlijk zal de verzekeraar in eerste instantie willen reageren met een lager bod.

    Gelukkig is mijn financieele en geestelijke situatie ruim in orde om "de strijd te willen aangaan : Ik heb de tijd.

    Ik hoef gelukkig niet direct op zo'n bod in te gaan en wil het desnoods laten aankomen op een rechtzaak indien het NRL bedrag niet door de verzekeraar geaccepteerd wordt.

    Wat is jullie ervaring met NRL : worden hun berekeningsmethodes over het algemeen geaccepteerd door de verzekeraars ?

    Alvast bedankt voor jullie reactie !

    “Peace in Mind”

  • Flipje uit Tiel

    Beste Vraagsteller,

    Het NRL (www.NRL.nl) (en andere bureaus zoals Laumen (http://www.laumenreo.nl/) en het rekenbureau (http://www.hetrekenbureau.nl/),maakt gebruik van een rekenprogramma.

    Je stopt er gegevens in en er rolt een bedrag uit. De grote vraag is natuurlijk wat de uitgangspunten zijn voor de te maken berekening.

    Er zijn drie mogelijkheden:

    - Het NRL heeft de berekening opgemaakt alleen aan de hand van de door jouw advocaat aangedragen gegevens (éénzijdige berekening)

    - Het NRL heeft de berekening opgemaakt aan de hand uitgangspunten die in samenspraak zijn gemaakt met de aansprakelijke partij

    - Het NRL heeft de berekening opgemaakt aan de hand uitgangspunten van beide partijen aangedragen uitgangspunten. (het NRL heeft dan als uitkomst verschillende varianten)

    Citaat: “Mijn advocaat vertelde mij dat het NRL bedrag over het algemeen in zijn geheel uitgekeerd wordt omdat de toegepaste rekenmethode door veel rechters wordt geaccepteerd.

    Derhalve zal het voor de verzekeraar weinig lonend zijn om het tot een rechtzaak te willen laten komen : de verzekeraar zou sneller genegen zijn het voorstel te accepteren.”

    Dit is een verkeerde conclusie.

    Uit het verhaal maak ik op dat jouw letselschadeadvocaat zelf het NRL heeft benaderd. Deze berekening is een start om de slotonderhandelingen in te gaan. De mogelijkheid bestaat dat de door jouw advocaat gekozen uitgangspunten niet redelijk zijn. De verschillen kunnen dan ver uitelkaar liggen. Een stap naar de rechter is niet ondenkbaar. Ook de rechter kan oordelen dat de uitgangspunten onredelijk zijn en aan het NRL vragen om de berekening aan te passen.

    Het is dus niet zo zoals jouw advocaat vertelt dat de uitkomst van de NRL (voordat het tot een rechtzaak is gekomen) ook in zijn geheel wordt uitgekeerd.

    (tenzij er vooraf overeenstemming is bereikt over het uitgangspunt)

    Lees onderstaande eens.

    http://www.nrl.nl/vraag_het_maar_aan_victor.html

    Succes