Topje van vinger kwijt.

  • Marcel

    Hoi allemaal,

    Door een bedrijfsongeval ben ik het topje van mijn wijsvinger van mijn linkerhand kwijtgeraakt. Het is ongeveer 1 1/2 cm wat weg is.

    Het bedrijf heeft een ongevallen verzekering. Ik ben ter controle bij een door de verzekeringsmaatschappij aangewezen arts geweest. Ik heb bericht gekregen dat ik na een aantal maanden opnieuw bij een arts mag verschijnen te controle. Mijns inziens probeert de verzekeringsmaatschappij tijd te rekken.

    Wie heeft hier ervaring mee? Is het verstanding/de moeite waard om een letselschade buro in te schakelen?

    Bij voorbaat dank voor jou reactie!

  • Flipje uit Tiel

    De meest gebruikelijke rubrieken die meeverzekerd zijn op een ongevallenverzekering zijn de rubrieken overlijden (A) en blijvende invaliditeit (B).

    De ongevallenverzekering rubriek B komt tot uitkering als er sprake is van blijvende invaliditeit. Die blijvende invaliditeit zal vastgesteld moeten worden. Dat kan alleen als er een eindtoestand is opgetreden mbt het letsel. Een eindtoestand wordt bereikt als er geen verbeteringen of verslechteringen te verwachten zijn. Kennelijk is er mbt jouw letsel nog geen eindtoestand opgetreden.(In de regel treedt er een eindtoestand op max 2 jaar van ongevalsdatum).

    De uitkering die de ongevallenverzekeraar doet, is afhankelijk van:

    Jouw percentage BI en van het verzekerd bedrag voor rubriek B.

    Tot zover de ongevallen verzekeraar.

    Ik weet niet onder welke omstandigheden het bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden, maar jouw werkgever kan aansprakelijk zijn voor dat bedrijfsongeval. Ik weet ook niet wat de gevolgen zijn van het missen van een vingertop voor jou, maar dat hangt helemaal af van jouw persoonlijke situatie.

    Je kunt denken aan:

    - is het loon wel 100% doorbetaald?

    - heb ik een eigen risico (noclaim)

    - heb ik reiskosten moeten maken (van-naar ziekenhuis, huisarts fysiotherapie etc.)

    - welke beperkingen heb ik agv het ongeval(huishouden? Klussen in en om het huis?)

    - kan ik mijn werk nog wel doen? (stel je bent chirurg (priegelwerk), dan heeft dat veel grotere gevolgen dan bv een conducteur die kaartjes moet knippen)

    - etc, etc

    Voor dit laatste is het zeker aanbevelingswaardig om naar een letselbureau te stappen.

    Succes.

  • mr.B.L.Berkemeier

    Beste Marcel,

    Ik wil je geen advies opdringen, maar niemand reageert tot nu toe kennelijk, dus toch maar even een paar vragen en tips. Ik begrijp dat je je vingertop kwijt bent geraakt door een bedrijfsongeval. Uit je verhaal maak ik op dat inmiddels de ongevallenverzekeraar van het bedrijf met de afwikkeling bezig is. Op grond van een ongevallenverzekering wordt bij letsel door een ongeval in het algemeen een bedrag uitgekeerd dat afhankelijk is van het percentage blijvende invaliditeit, door medisch deskundigen (medisch adviseur) vast te stellen als alle nodige medische behandelingen achter de rug zijn en een zogenaamde “medische eindtoestand ” is bereikt. Uit je verhaal krijg ik de indruk dat het in jouw geval nu om zo'n type verzekering gaat, al weet ik dat niet zeker omdat ik de desbetreffende verzekeringspolis van het bedrijf natuurlijk niet ken en verder geen informatie heb over de precieze toedracht. Dat is de ene kant van de zaak.

    Maar er is ook een andere kant. De werkgever is op grond van de wet (artikel 7:658 Burgerlijk Wetboek) aansprakelijk voor schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. De werkgever ontkomt slechts aan die aansprakelijkheid en schadevergoedingsplicht als hij aantoont dat hij (de werkgever dus) de vereiste maatregelen heeft genomen om schade (door bijvoorbeeld onveilige of ongezonde werkomstandigheden) te voorkomen, of aantoont dat de schade "in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van

    de werknemer", zoals de wet dat letterlijk zegt. Voor deze en andere aansprakelijkheid (voor schade die werknemers van het bedrijf buiten de deur, bij extrerne opdrachtgevers bijv. veroorzaken) hebben werkgevers zich in het algemeen verzekerd door middel van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daar zal de werkgever pas een beroep op doen, als het bedrijf aansprakelijk is gesteld door de persoon die schade heeft geleden.

    Uit je verhaal is niet duidelijk of je ook dat traject bent ingegaan en of je dat ook wilt. Als een werknemer zelf schade lijdt door een bedrijfsongeval, en als de werknemer meent dat de werkgever een steek heeft laten vallen (door zich als werkgever bijv. niet aan de voorgeschreven veiligheidsregels te houden, door niet de voorgeschreven beschermingsmiddelen als veiligheidsschoenen of helmen in de bouw, stevige handschoenen voor vuilophalers, en dergelijke, beschikbaar te stellen, of door geen goede instructies aan de werknemer te geven), dan zal de werknemer de zaak pas bij de werkgever en de aansprakelijkheidsverzekeraar ervan op tafel krijgen door de werkgever aansprakelijk te stellen.

    Dat is natuurlijk een hele stap, omdat je dan je eigen baas aansprakelijk stelt, en dat ligt uiteraard erg gevoelig in de arbeidsverhouding. In sommige bedrijven, zo is mijn ervaring, kan een werkgever of chef emotioneel reageren op zo'n aansprakelijkstelling, en dan zit je voor je het weet meteen ongewild ook in een arbeidsconflict. Maar is het zo dat je bedrijfsongeval (dat is hoe dan ook een ernstige zaak met blijvende gevolgen voor het aanzien en het gebruik van je hand en vingers) is veroorzaakt door mogelijke fouten of gebrekkige veiligheidsmaatregelen aan de kant van de werkgever, dan is de zaak serieus genoeg om daarover advies te vragen aan een goede letselschadedeskundige. Dat zou dan naar mijn mening eerst een oriënterend, vrijblijvend en voor jou gratis advies moeten zijn, waarbij eerst eens zorgvuldig wordt bekeken of er inderdaad een kans is dat de werkgever inderdaad aansprakelijk is. Als die kans er in zit, en de werkgever zou met een goede kans op succes aansprakelijk kunnen worden gesteld, dan zal die letselschadedeskundige (letselschadeadvocaat of letselschadebureau) vervolgens in overleg met jou zeker beoordelen hoe de zaak zo kan worden aangepakt dat èn de zaak bij de aansprakelijkheidsverzekeraar van het bedrijf duidelijk op tafel komt èn tegelijk je arbeidsverhouding niet wordt geschaad. Dat eist een subtiele aanpak, waarbij je adviseur al je persoonlijke en werknemersbelangen goed in het oog houdt, en zeker geen botte bijl.

    Die letselschadedeskundige zal ook zeker onderzoeken wat er in de ongevallenpolis van het bedrijf staat. Hij/zij zal inventariseren wat je schade nu en in de toekomst is (misschien moet je allerlei medische behandelingen ondergaan met kosten die niet door je ziektekostenverzekeraar worden vergoed, misschien kun je met de onvolledige hand bepaald werk nooit meer doen, etc.) en wat eventueel via de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan worden geclaimd. Maar van wezenlijk belang is ook hoe het ongeluk is gebeurd, of de werkgever steken heeft laten vallen, en zo ja welke, en wat eventueel aan jouw kan fout is gegaan. Alle details en omstandigheden van de toedracht zijn dus voor een letselschadedeskundige van belang om je goed advies te kunnen geven over mogelijkheden, of onmogelijkheden, om je schade passend vergoed te krijgen. Het gaat om ernstig handletsel. Je hebt er alleen al daarom recht op dat deskundig en serieus wordt bekeken op welke wijze de narigheid en de blijvende gevolgen ervan binnen mogelijkheden van de wet zo goed mogelijk worden opgevangen.

    Sterkte. B.L.Berkemeier

  • lock

    hoofdmoot, hoeveel wil je voor dat topje krygen:??