doorrijden na aanrijding

  • Elle

    Goedenavond,

    Zondag skeelerde ik op mijn dooie akkertje op een B-weg / fietspad langs een grote weg. De B-weg is bestemd voor elke soort van verkeer. Ik skeeler daar zeer regelmatig en houd daarbij altijd de uiterste zijkant van de weg aan, waardoor er ruim voldoende ruimte is voor passerende auto's.

    Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik die dag skeelerde met een mp3 speler en door de oordopjes met muziek dus niet erg alert was op het verkeer om mij heen. Echter, hoewel ik me ervan bewust ben dat dit geen verstandige manier is om aan het verkeer deel te nemen, er ruim voldoende ruimte om mij veilig te passeren.

    Op een gegeven moment werd ik met een behoorlijke snelheid van achteren aangereden door een achterop komende auto. Deze auto had mij met gemak kunnen passeren, maar raakte mij met zijn bumper. Na de klap viel ik behoorlijk hard op het asfalt en minderde de auto vaart. Uit de auto hoorde ik luid gelach van een groep jongens komen, waarna de auto met piepende banden wegreed en de grote weg op draaide.

    Nadat ik wat van de schrik bekomen was, belde ik de politie, die binnen een kwartier ter plaatse was. Omdat ik ten tijde van het ongeluk me niet direct besefte wat er gebeurde en in de naieve veronderstelling was dat de auto niet met piepende banden weg zou rijden, heb ik het kenteken niet kunnen zien. Ik heb direct aangifte gedaan bij de politie en een singalement van de auto gegeven. In de aangifte heb ik verklaard dat de auto mij, gezien de breedte van de weg, de plek waar hij mij raakte en de reactie van de jongens mogelijk moedwillig heeft aangereden. Hier ben ik nog steeds van overtuigd. De politie heeft vervolgens verschillende persberichten verspreid, waardoor het geval in elke regionale krant te lezen was.

    De bestuurder van de auto heeft daarop contact opgenomen met de politie en “gedeeltelijk bekend”. In tegenstelling tot wat ik heb verklaard (en gevoeld en gehoord) zegt hij mij niet met zijn auto te hebben geraakt. Hij heeft verklaard dat hij en zijn vrienden elkaar in de auto hebben opgejut en een van zijn vrienden mij tijdens het passeren een klap heeft gegeven. Door die klap ben ik volgens hem gevallen…. Hoewel ik er stellig van overtuigd ben dat het de bumper van de auto was die mij raakte, is het uiteraard zijn woord tegen het mijne.

    Maar hoe je het ook wendt of keert, hij en zijn passagiers waren fout door mij

    a. moedwillig onderuit te halen

    b. vervolgens door te rijden en mij bloedend achter te laten

    Misschien is zijn versie van het verhaal nog wel erger dan de mijne, omdat een van zijn vrienden mij blijkbaar moedwillig heeft willen raken.

    Aan het ongeval heb ik overigens een flink beschaafde, pijnlijke knie, pijnlijke onderrug en pijnlijke arm overgehouden. De onderrug en arm begonnen pas na de aangifte op te spelen, voelt als een soort flinke spierpijn. Op mijn knie is inmiddels een enorme korst verschenen, waardoor ik hem niet meer kan buigen. Hoe minimaal de verwonding ook is, autorijden, traplopen, etc zijn hierdoor behoorlijk lastig en pijnlijk. Laat staan sporten.

    De politie heeft mij vandaag gebeld en mij de persoonlijke gegevens van de bestuurder doorgegeven. Ik weet wie hij is en waar hij woont. Dit, zodat ik de doktersrekening op hem kan verhalen. De bijrijders zijn vandaag eveneens gehoord. De politie neemt later weer contact met mij op om de verdere gang van zaken kenbaar te maken. Wie is de dader? de bestuurder of de persoon die mij geslagen zal hebben?

    Mijn vraag aan u is wat ik nu het beste kan doen? Vooral doordat ze mij moedwillig pijn hebben gedaan, me vervolgens hebben uitgelachen en daarop mij bloedend op de weg hebben laten liggen en ik daarnaast behoorlijke pijn aan mijn knie en een zeurende pijn aan mijn rug en arm heb overgehouden, wil ik het hier zeker niet bij laten zitten. Volgende week vertrek ik voor een paar weken naar Spanje om te werken, maar de combinatie van mijn pijnlijke knie en het zware fysieke werk daar, zijn uiteraard ook niet erg optimaal.

    Wat is de beste manier om te handelen?

    Alvast hartelijk dank voor uw reactie!!!

    Mijn excuses, ik zie dat het een extreem lang verhaal is geworden. Ik hoop dat iemand toch de moeite wil nemen om het te lezen en mij een advies te geven.

    Mijn concrete vragen:

    1. Moet ik een doktersverklaring laten opstellen?

    2. Moet ik de politie melden dat ook mijn rug en arm pijn doen?

    3 Moet ik laten “vastleggen” dat traplopen, autorijden en alle andere zaken waarbij mijn knie gebogen wordt, vrij pijnlijk zijn? En zo ja, hoe?

    4. kan ik iets doen om ervoor te zorgen dat die jongens er niet met een lullig taakstrafje vanaf komen, omdat ze zichzelf hebben “aangegeven”?

    5. zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

    Alvast heel hartelijk dank voor uw antwoord!!

    Met vriendelijke groet,

    Elle

  • Carin12

    Hoi Elle,

    Het is niet niks wat jou is overkomen.

    Ik zou een doktersbezoek afleggen en hem of haar op de hoogte stellen van de andere pijnlijke plekken op het lichaam. Dan staat dat in ieder geval vast in het doktersdossier. De politie kan daar verder toch niet zo veel mee doen. Maar misschien voor de toekomst is het wel belangrijk dat je hiermee naar de dokter bent gegaan.

    Als je schade hebt aan kleding of dergelijke kun je de verzekering bellen en het verhaal doen. Je krijgt dan een schadeformulier.

    Misschien is het handig iemand in te schakelen die je hierbij kan helpen. De jurofoon heeft ook vaak goede tips.

    Ik zou wel gewoon bij mijn eigen verhaal en beleving blijven. De “schuldigen” gaan natuurlijk niet vertellen of ze jou met opzet hebben aangereden.

    Veel succes.

  • mr.B.L.Berkemeier

    Beste Elle,

    Als je wilt weten wat je nu het beste kunt doen is het volgende van belang

    1. De strafrechtelijke kant van de aanrijding. Wie bij een verkeersongeval is betrokken of wiens gedraging een verkeersongeval heeft veroorzaakt, is strafbaar als hij de plaats van het ongeval verlaat terwijl hij weet (of redelijkerwijs moet vermoeden) dat iemand is gedood, of letsel of schade is toegebracht, en als het slachtoffer in hulpeloze toestand wordt achtergelaten. Dat staat in artikel 7 van de Wegenverkeerswet. Ik begrijp dat je aangifte hebt gedaan, dat de dader zich pas na persberichten heeft gemeld en dat de politie proces-verbaal tegen hem heeft opgemaakt. Wat politie en justitie verder met de dader gaan doen, is een zaak voor de officier van justitie, die zal beslissen of hij de dader voor de strafrechter gaat brengen. Voor het proces-verbaal van de politie is uiteraard jouw eigen verklaring belangrijk. De politie zal in het algemeen zelf informatie over de aard van het letsel opvragen, dat is van belang voor vermelding in het proces-verbaal.Politie of officier van justitie zullen je waarschijnlijk later nog vragen of je op de hoogte wilt worden gehouden van het vervolg en van een eventuele strafzaak. Komt er een strafzaak, dan wordt je in het algemeen in de gelegenheid gesteld desgewenst een “slachtofferverklaring” op papier te (laten) zetten, zodat de rechtbank ook het verhaal van het slachtoffer onder ogen krijgt. Ook is er, zoals ik zelf in de praktijk ervaar, vaak een mogelijkheid een gesprek met de officier van justitie te hebben, zodat die, als hij/zij de dader dagvaardt, ook zelf een beeld heeft van wat het slachtoffer heeft meegemaakt.

    2. De civielrechtelijke kant van de zaak: de afwikkeling van je schade doordat je letsel hebt opgelopen. Op grond van artikel 185 van de Wegenverkeerswet moet de eigenaar of houder van een motorrijtuig dat betrokken is bij een verkeersongeval waarbij schade wordt toegebracht aan een niet door dat motorrijtuig vervoerde zaak of persoon (zoals een skeelerende weggebruiker) aan die persoon de schade vergoeden. Daar komt de gemotoriseerde weggebruiker alleen onderuit als hij overmacht kan aantonen. De aanrijder moet wettelijk verplicht tegen deze aansprakelijkheid zijn verzekerd. In de praktijk begin je dan als slachtoffer (c.q. al belangenbehartiger daarvan) met het sturen van een goed onderbouwde aansprakelijkstelling aan de WA-verzekeraar van de aanrijder. Die is nu bekend (bij een onbekende doorrijder zou je eventueeel bij het Waarborgfonds Motorverkeer terecht kunnen), zijn kenteken is bekend, en waarschijnlijk bij de politie ook zijn WA-verzekeraar. Om de zaak bij zo'n aansprakelijkheidsverzekeraar meteen al goed op de rails te krijgen, om je letsel- en andere schade goed in beeld te brengen, om te zorgen dat de WA-verzekeraar vlot de juiste dingen voor je gaat doen en optimaal aandacht besteedt aan je persoonlijke belangen, schadeposten en overige nadelige gevolgen voor jou van het ongeval, is het verstandig je door een deskundige te laten bijstaan. Een plaatselijk/regionaal Bureau Slachtofferhulp van Slachtofferhulp Nederland of Juridisch Loket bijv. zal je zeker naar een goede en betrouwbare letselschadedeskundige kunnen verwijzen.

    Wordt aansprakelijkheid erkend, dan moet de aansprakelijkheidsverzekeraar op grond van de wet niet alleen je persoonlijke materiële en immateriële (smartengeld!) schade vergoeden, maar ook redelijke kosten voor het bepalen van aansprakelijkheid en schade, dus kosten van rechtsbijstand. Letselschadedeskundigen die voor slachtoffers werken, brengen hun kosten in zo'n geval namens het slachtoffer in het algemeen direct bij de WA-verzekeraar in rekening. Maar laat je hoe dan ook altijd goed informeren over de voorwaarden waaronder een juridisch hulpverlener werkt.

    Sterkte

    Bob Berkemeier

  • Els

    Goedemiddag Bob Berkemeier en Carin 12,

    Hartelijk dank voor uw duidelijke reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Vrijdag krijg ik van mijn dokter een duidelijke verklaring. Die dag zal ik ook de politie hiervan op de hoogte stellen. Vervolgens zal ik contact opnemen met Bureau Slachtofferhulp om me te laten adviseren en bijstaan in de verdere gang van zaken.

    Heel hartelijk dank voor uw reacties!

  • Elle

    Bestuurder is zojuist bij mij op het werk geweest en heeft mij een bos bloemen gebracht. Hij zegt dat een van zijn 3 bijrijders mij in het voorbijgaan heeft geslagen, waarna hij mij met de auto heeft geraakt. Vervolgens zijn ze doorgereden. Hij zegt er spijt van te hebben.

    De jongen in kwestie woont begeleid. Hij heeft zijn begeleider maandag over de aanrijding van zondag verteld, waarop de begeleider hem heeft geadviseerd zichzelf aan te geven bij de politie. De jongen (27 jaar) werkt via een sociale regeling als chauffeur.

    Dat laatste vind ik het verhaal wel wat veranderen. Ik wil bijvoorbeeld in geen geval dat het rijbewijs van hem wordt afgenomen, dan is hij zijn werk kwijt en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor zijn situatie. Denk niet dat iemand daarmee geholpen is.

    Heb vanmiddag afspraak bij de dokter om nogmaals naar mijn knie te laten kijken. Hij schrijft een verklaring voor me. Ik weet alleen niet precies wat ik nou wil doen.. baal flink van de dingen die ik door hem moet laten, vooral gezien mijn vakantie van maandag, maar wil hem ook weer niet in de problemen brengen..

  • Carin12

    Moet wel eerlijk zeggen dat ik het erg goed vind dat hij zijn excuus heeft aangeboden met een bos bloemen.

    Dat is bij mij niet gebeurt. De schade is er op zich niet minder om, maar het idee is wel goed.

    succes bij de arts.

  • Elle

    ja absoluut! Ik vind het ook erg fijn dat hij dat gedaan heeft! Er zit natuurlijk ook een stukje eigenbelang achter, ik vond wel dat hij ook best oprecht overkwam. Wil ook niet dat hij hierdoor in de problemen komt..

    Na hem te hebben ontmoet ben ik er van overtuigd dat t gewoon een wat labiele jongen is, die is opgejut door zijn bijrijders.. de jongens die lachten, joelden en schreeuwden.. Ik vind hen dan ook meer schuldig dan hem zelf en dan natuurlijk vooral de jongen die me geslagen heeft..

    Heb de politie na het bezoek van de bestuurder meteen gebeld om het “goede gedrag” van de bestuurder te melden. Ik wil vragen naar de mogelijkheden om niet hem, maar de jongen die geslagen heeft aan te geven. Ze bellen me maandag terug..

    Dank voor de hulp en alvast een fijn weekend!

  • mr.B.L.Berkemeier

    Elle, juist omdat je de jongen die zijn excuses en bloemen aanbood strafrechtelijk kennelijk uit de wind wilt houden, is er temeer een reden om wel je letselschade bij de WA-verzekeraar van de auto kenbaar te maken. Als de WA-verzekeraar van de auto aansprakelijkheid erkent en je schade gaat vergoeden, kan dat juist voor de officier van justitie die van de politie het proces-verbaal van de aanrijding en het doorrijden krijgt, een reden zijn om de jongen niet te streng aan te pakken. Immers, moet de jongen bij de officier van justitie op het matje komen, dan zal in zo'n gesprek zeker meteen al door de officier worden gevraagd, of er wat wordt gedaan om de schade van het slachtoffer te vergoeden. Als die jongen dan alleen maar kan zeggen “Ik heb een bloemetje gebracht, maar mijn WA-verzekeraar weet nog van niets en ik heb mevrouw ook zelf haar schade niet vergoed”, dan komt dat waarschijnlijk op de officier negatief over. Maar blijkt dat de jongen zelf al actie heef ondernomen om de schade daadwerkelijk vergoed te krijgen (bijv. snel contact heeft opgenomen met zijn WA-verzekeraar), dan kan dat voor de officier een reden zijn om er geen rechtszaak van te maken, maar bijvoorbeeld met de dader af te spreken dat hij hem niet dagvaardt als binnen x-tijd bijv. een boete is betaald en tevens ook de schade aan het slachtoffer is vergoed.

    Als later blijkt dat je toch veel nadelige gevolgen van het ongeval hebt ondervonden, dus forse letsleschade hebt (wat betreft medische behandelingen, beperkingen in je werk of hobbies bijvoorbeeld), en je er dan nog op terug wilt komen, dan kan het zijn dat de WA-verzekeraar van de auto problemen maakt, omdat de schade hem na het ongeval nooit, of pas heel laat (door de aanrijder en door het slachtoffer) is gemeld. Als de jongen dan na maanden misschien toch voor de rechter moet komen, en er is dan nog niets gebeurd wat betreft de schade-afwikkeling, kan dat juist in zijn nadeel worden uitgelegd, omdat hij (of zijn werkgever) dan kennelijk ook zelf het ongeval niet bij de WA-verzekeraar van de auto heeft gemeld.

    Nu kan je in een eventuele strafzaak tegen de aanrijder in beapaalde gevallen wel ook je eigen schade bij de aanrijder claimen. De strafrechter kan dan dader dan behalve tot een straf (een boete of werkstraf bijvoorbeeld) ook tot betaling van schadevergoeding aan het slachtoffer veroordelen (dat heet “voeging van je schadeclaim in een strafzaak”). Maar daar zitten juridische haken en ogen aan, o.a. omdat de strafrechter alleen maar eenvoudige claims in behandeling neemt en bovendien is een WA-verzekeraar natuurlijk een financieel draagkrachtiger wederpartij dan een individuele persoon die een schadevergoeding uit zijn eigen zak, misschien van zijn uitkering, moet betalen. Dat kan hij vaak niet.

    Overeind blijft dus dat het aan te raden is deskundig advies te vragen over de beste aanpak van je zaak, want een ervaren letselschadedeskundige weet hoe hij of zij als belangenbehartiger van het slachtoffer in zo'n gevoelige zaak de juiste (midden)weg kan kiezen, ook eventueel een bemiddelende rol kan spelen tussen slachtoffer, politie/justitie, verdachte/aanrijder en WA-verzekeraar. Het blijft dus nuttig je zaak met een Bureau Slachtofferhulp of Juridisch Loket te bespreken wat nu de beste stappen zijn. Het zou naar zijn als je over maanden misschien nog medische klachten hebt, en dan pas kan beginnen met het regelen van je schade, want dan wordt dat veel moeilijker, alleen al in het contact met een WA-verzekeraar.

    Bob Berkemeier

  • anke

    Mijn concrete vragen:

    1. Moet ik een doktersverklaring laten opstellen?

    2. Moet ik de politie melden dat ook mijn rug en arm pijn doen?

    3 Moet ik laten “vastleggen” dat traplopen, autorijden en alle andere zaken waarbij mijn knie gebogen wordt, vrij pijnlijk zijn? En zo ja, hoe?

    4. kan ik iets doen om ervoor te zorgen dat die jongens er niet met een lullig taakstrafje vanaf komen, omdat ze zichzelf hebben “aangegeven”?

    5. zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

    hierbij mijn antwoorden;

    1. in eerste instantie wel naar de huisarts gaan. Een schriftelijke verklaring is nu nog niet nodig, indien het tot een zaak komt gaat men vanzelf met toestemming van jou de gegevens opvragen.

    2. je hoeft je klachten neit te melden bij de politie. Als ze proces verbaal hebben opgemaakt is het aan de officier of ze strafrechterlijk actie gaan ondernemen.

    3. Dit hoef je niet vast te laten leggen, misschien bij de huisarts melden is wel handig. Als je een zaak begint qua letselschade komt dit vanzelf aan de orde

    4. dit kun je niet voorkomen. het strafrecht wordt geregeld in het nederlandse strafrecht. Het enige wat je kunt doen is een advocaat in de arm nemen die het woord voor je doet.

    5. Ja begin een letselschade zaak ook al hou je er misschien niets aan over, al de ellende die je nu hebt gehad moet een vergoeding tegenover staan. Ook al is dit misschien te verhalen op de daders dan is er nog altijd het waarborgfonds.

    als er nog vragen zijn hoor ik het graag

    gr anke

  • anke

    sorry van die jongen heb ik niet gezien, maar een bureau c.q. advocaat in de arm nemen en ook een civiele procedure beginnen