Rare reactie verzekeraar

  • Sylvia

    Goedenmiddag,

    Onze advocaat heeft op ons verzoek een concept dagvaarding gestuurd naar de verzekering van de ex-werkgever om de aansprakelijkheid duidelijk te krijgen.

    Nu is de reactie die we krijgen van de verzekeraar dat ze alleen willen meewerken aan een medisch onderzoek wat door hun is voorgesteld door een onafhankelijke arts om te kijken of de blindheid die mijn man aan een oog heeft opgelopen na een val op zijn werkplek te maken heeft met deze val. Hier is nog steeds onduidelijkheid over.

    Maar ze stellen in dezelfde brief dat aansprakelijkheid niet voor de werkgever is.

    Dit onderzoek willen ze wel op hun kosten laten doen, maar verder geven ze niets toe.

    Nu is mijn vraag of wij voordat er duidelijkheid is over de aansprakelijkheid al moeten meewerken aan allerlei onderzoeken. Dit gaat ons allemaal niet in de koude kleren zitten en ik wordt toch wel erg moe van…..

    Of moeten wij eerst zien dat er aansprakelijkheid erkend wordt door de verzekering.

    Ik heb al eerder vragen gesteld op dit forum en altijd voldoende informatie gekregen. ik hoop dus dat dit nu weer het geval zal zijn.

    Groet, Sylvia.

  • Flipje uit Tiel

    Hallo Sylvia,

    Als ik de verschillende berichten op de fora (deze en het advocatenprikbord) goed heb gelezen, is jouw man vrachtwagenchauffeur. Tijdens zijn werkzaamheden – het laden/lossen van rollenplastic - is hij uitgegleden op een van die rollen omdat ze nat/vochtig waren. Hij heeft zijn enkel verzwikt en na een uur of wat is hij blind geworden aan een oog.

    Normaliter wordt er eerst gediscussieerd over de schuldvraag. Daarna wordt de schade vastgesteld. In jullie geval is er onduidelijkheid over de aansprakelijkheid en ook over het casuaal verband tussen het uitglijden en de blindheid.

    Het uitvoeren van een medische expertise is niet zo duur. Kost hooguit € 2.000,=

    Het discussieren over aansprakelijkheid kan behoorlijk oplopen. Jouw advocaat werkt ook niet gratis en moet die discussie voeren. Mochten jullie er niet uitkomen en je gaat naar de rechter ben je al gauw € 20.000,= kwijt. (zowel jullie als de verz. Maatschappij).

    Als de med. Expertise uitwijst dat er geen causaalverband is tussen het ongeval en de blindheid, kan je jezelf dus een hoop geld besparen. Mocht blijken dat er wel causaalverband is, dan weet je wat je ongeveer kwijt bent voor een uitspraak van de rechter.

    Voor wat betreft de aansprakelijkheid van de werkgever, is dit een interessante link.

    http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=ao8171

    Zo ziet de verzekeringsmaatschappij het bedrijfsongeval van jouw man waarschijnlijk ook.

    (In deze uitspraak heeft de Hoge Raad geoordeeld dat er geen aansprakelijkheid is.)

    Ik kan mij de opstelling van die verzekeringsmaatschappij wel begrijpen. Of nu € 2.000 uit geven voor een med. Expertise en duidelijkheid hebben over de causaliteit en mogelijk daarna discussie over de aansprakelijkheid of eerst € 20.000,= uitgeven voor de schuldvraagdiscussie en daarna med. Expertise

    Het is voor zowel jullie als de verz.maatschappij een kosten afweging.