Ongeval

  • H.van der Aar

    Naar aanleiding van het tragisch ongeval met een tractor met aanhangwagen in Nieuw Vennep j.l vraag ik mij af of het wettelijk is toegestaan personen te vervoeren in een aanhangwagen getrokken achter een tractor.

    B.V.D.

  • willemS

    Dat is misschien meer iets voor ‘het prikbord’ van : www.advocaten.startpagina.nl

    (kastje-naar-de-muur ?)

    mvg,

    willemS

  • mr L.J. Noordsij

    Het is alleen toegestaan om personen te vervoeren op daartoe bestemde zitplaatsen. Hoewel het erg vaak voorkomt dat er mensen op de aanhangwagen worden “vervoerd”, is dit niet toegestaan. De bestuurder is dus in eerste instantie in overtreding.

    Of hij ook aansprakelijk is, hangt van veel factoren af, zoals de frequentie waarmee het gebeurt (de eerste keer of bijvoorbeeld wekelijks), de leeftijd van de vervoerde personen (bij kinderen jonger dan 14 jaar al snel aansprakelijkheid bij de bestuurder) en natuurlijk de oorzaak van het ongeval. Maakt de bestuurder een verkeersfout waardoor het ongeval plaatsvindt, dan zal de aansprakelijkheidsverzekering de schade vergoeden. Is een andere weggebruiker schuld, dan kan deze aanssprakelijk worden gesteld.

    Vervolgens zal er de vraag zijn naar de mate van eigen schuld bij degene die zich zo laat vervoeren en daarmee een risico accepteert.

    Voor informatie over schadevergoeding en de keuze van een deskundige belangenbehartiger verwijs ik naar de nieuwe site www.letselburo.nl

    Tot nadere informatie ben ik natuurlijk bereid.

    L.J. Noordsij