recht op letselschade/smartegeld

  • Susanne

    Hallo allemaal,

    Begin augustus toen ik boodschappen ging doen bij de LIDL ben ik gestruikeld over een paaltje. Dit paaltje behoort rechtop voor de ingang (binnen in de winkel) te staan om ervoor te zorgen dat er geen winkelwagens mee naar buiten genomen kunnen worden. Omdat er dan ook geen kinderwagens e.d. door kunnen en de LIDL dan de hele dag bezig is het paaltje op en neer te klappen heeft de LIDL het paaltje standaard op de grond gelegd. Hierdoor ontstaat er een situatie dat er als je de winkel binnenkomt een cm of 50 na de deur een ijzeren paaltje ligt. Weliswaar is de looprichting maar wie komt er keurig recht een winkel ingelopen, nietwaar?

    Helaas ben ik dus over dit paaltje gestruikeld en heb als gevolg daarvan mijn voet gebroken. Net na mijn val kwam de beveiligingsagent naar mij toe om te vragen of het ging: een van zijn eerste opmerkingen was: “U bent niet de eerst die over dit paaltje valt”. Omdat ik op dat moment dacht dat alleen mijn enkel wat gekneusd was ben ik er niet teveel op ingegaan. Na een tijdje kon ik nog niet op mijn voet staan en heb mijn vriend gebeld om mij op te halen (in totaal heb ik een uur op de inpaktafel (!!!) zonder glaasje water o.i.d. gezeten). De bedrijfsleiden van die dag is nog wel naar mij toe gekomen en mompelede iets over en schdeformulier. Toen ik zei dat ik dat wel wilde hebben voor de zekerheid deinsde hij al wat teurg omdat ik het ook wel in de winkel in kon komen vullen volgens hem. Maar goed na lichtetelijkaandringen schadeformulier mee naar huis genomen.

    In het ziekenhuis bleek dat ik mijn 5de middenveotsbeentje gebroken had: minimaal 4weken gips en daarna 2 maanden niet maximaal belasten.

    Na een dag of 2 was ik wat aan het gips gewend en besloot ik mijn vriend te vragen mij in mijn rolstoel naar de LIDL te rijden zodat we het schadeformulier in konden vullen. Bij de LIDL aangekomen bleek de bedrijfsleider afwezig, wij ons telefoonnummer achter gelaten met het verzoek dat de bedrijfsleider een afspraak met ons wilde maken om het formulier in te vullen. Duidelijk aangegeven dat het makkelijker was als hij bij ons thuis langs kwam want zo mobiel ben je niet met een rolstoel….

    's middags komen we thuis staat de bedrijfsleider van de lIDL op de voicemail: of ik maandagmiddag even langs kan komen in de LIDL. Tja en daar zit je dan: in je rolstoel…ff in je eentje naar de LIDL rijden…. Maar goed, de dinsdag erna een vriendin gecharterd die mij naar de LIDL reed. Bij de LIDL aangekomen deed het personeel nog al lacherig over het feit dat ik v minimaal vier weken in het gips moest. En werd ik behandeld als een lastpak (althans zij gaven mij dat gevoel). Ik weet ok wel dat een gebroken voet niet het einde van de wereld is maar het is toch wel zuur als je niet kunt werken, het buiten 35 graden is, je eigenlijk een week zou gaan kamperen in frankrijk en je van iedereen afhankelijk bent.

    Maar goed, die dinsdag was de bedrijfsleider niet aanwezig, maar ik kreeg hem wel even aan de telefoon. Hij vertelde me dat hij maandag de heeeeeeeele dag op mij gewacht had (goh, moet ie niet werken???) en ik heb hem vervolgens uitgelegd dat je niet zomaar overal alleen kunt komen met een onderbeen en voet in het gips waar je niet op mag staan. Afijn, geen schadeformulier op dinsdag dus.

    Een week na mijn struikelpartij ben ikd ie donderdag weer naar de LIDL gegaan (dit keer met mijn moeder). en gelukkig was de bedrijfsleider aanwezig, kopje koffie gehad, schadeformulier ingevuld en bosje chrysanten gehad. De bedrijfsleider beloofde mij het schadeformulier binnen 4 werkdagen naar LIDL Nederland te sturen (dit was 14 augustus).

    Toen ik 4 a 5 weken later nog niets van de lIDL gehoord had heb ik de consumentenlijn gebled (je krijgt nergens een telefoonnummer van het hoofdkantoor…). Die adviseerde mij eenm brief te schijven naar de fadleing verzekeringen en ze vertelde mij dat ze het door zou geven. In die brief heb ik geen zin, ze hebben een uitgebreid schadefromulier en daar moeten ze maar wat mee doen. De mevrouw van de consumententelefoon heeft het wel doorgegeven want de afghelopen 2 weken heeft er iemand van LIDL nederland 4 keer mijn voicemail ingesproken. Tijdens werktijden ja en met een afgeschermd nummer zodat ik geeneens terug kan bellen.

    Nou een heel verhaal, waar mijn frustatie wel duidelijk uit naar voren komt….

    Heb ik recht op enige vorm van letselschade? en hoe stel ik de LIDL nu aansprakelijk. Mijn voet en been zijn inmiddels uit het gips maar het functioneert nog niet allemaal zoals voorheen. ik wil toch wel iets van bewijs van de LIDL zodat als ik er blijvens last van hou ik wel met ze rond de tafel kan.

    En hoe zit het met taxikosten naar mijn werk (nu door werkgever betaalt), km vergoeding voor mijn ouders/familie, verpest vakantie (helaas niets gereserveerd…dus geen bewijs)

    Hoop dat iemand advies heeft…oja we hebben geen rechtsbijstandsverzekering, we roepen al jaren dat we er een af gaan sluiten maar we zijn te lui geweest…

    Groetjes Susanne

  • JO

    Het lijkt me dat LIDL aansprakelijk is voor de gevolgen van je ongeval.

    Met een ‘schadeformulier’ kom je denk ik niet veel verder. LIDL zal verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid en de schadeafwikkeling overlaten aan de betreffende assuradeur.

    Advies: neem een letselschadeadvocaat of een letselschadebureau in de arm.

    Indien de aansprakelijkheid van LIDL vaststaat ( hetgeen vermoedeliojk het geval is,

    zullen de kosten van deze schaderegelaar in principe door de tegenpartij moeten worden vergoed. Je kan een afspraak maken met een schaderegelaar in jouw omgeving via het gratis telefoonnummer 0800-ongeval (0800-6643825).

    Succes en sterkte!

  • Mark van Dijk

    Beste Susanne,

    Bij de beoordeling van deze zaak is het van belang of de Lidl aansprakelijk is. Bepalend is of de paal na de ingang “gevaarszettend”is. Hierbij moet rekening worden gehouden de specifieke omstandigheden, zoals de plaats van de paal, looprichting van de klanten, waarschuwing tegen de paal etc.

    Daarnaast moet de Lidl rekening houden met het feit dat er veel klanten(tenminste te hopen voor hen) de winkel betreden en niet hun volledige aandacht hebben op de looppad en mogelijke obstakels. Ook is van belang te weten of er inderdaad meerdere mensen gevallen zijn.

    Kortom, een nader onderzoek ter plaatse is van belang om de aansprakelijkheid te beoordelen. Ik denk dat je overigens wel een goede kans maakt.

    Daarna kan de schade worden gevorderd, zoals redelijke taxikosten, smartengeld, ziektekosten, verlies van arbeidsvermogen (=minder inkomen) etc.

    Zonder rechtsbijstandsverzekering kun je terecht bij een schaderegelingsbureau, waaronder Korevaar van Dijk Letselschade, waar ik werk.

    Maak je geen zorgen dat “de meter gelijk gaat lopen”. Wij onderzoeken eerst de mogelijkheden van jouw zaak en komen kosteloos met een advies.

    Ons bureau, en dat van collega's vind je op de vorige pagina.

    Groeten en sterkte.

    Mark van Dijk

  • cem

    Smartengeld in Nederland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wat is dat .

    Ik heb 3 keer in het ziekenhuis gelegen operaties na operaties en ben nu invalide.DIT NA EEN VERKEERSONGEVAL WAARBIJ DE SCHADE 100%ERKEND IS DOOR DE WEDERPARTIJ.

    25%invalide algehele mens 100% wao Smartengeld 7500 Euro.Is hiermee mijn smart afgekocht, Nee dus . Ik kan niet goed lopen, loop als of ik in mijn broek gepoept heb. Ik wil dit geld dan ook niet hebben. Ga ook in hoger beroep maar moet de uitspraak accepteren. Ik zal dit ook niet accepteren. Hoezo recht ik wil mijn leven terug.