Aansprakelijkheid

  • Sylvia

    Goedenavond,

    Als iemand struikeld over een grote rol in plastic verpakt en dat gebeurt terwijl hij voor zijn baas aan het laden is bij een klant is de baas toch aansprakelijk voor de opgelopen schade???

    Groet, Sylvia.

  • Carin12

    Ik weet het niet zeker, maar misschien hangt het ook af van wie die grote rol is en of wie het daar heeft neergelegd?

  • Sylvia

    Mijn man moest deze rollen laden in opdracht van werkgever bij een bedrijf.

    Het was nat weer, mijn man was nog nooit eerder bij dit bedrijf geweest en wist niet hoe de instructies luiden.

    Achteraf krijgen wij te horen dat de instructies ter plaatse werden gegeven door de heftruck-chauffeur van dit bedrijf, maar die was iedere keer weer anders zoals wij begrijpen van oud collega's van mijn man.

    Vriendelijk dank voor de reactie.

  • Erik

    Welke schade is er veroorzaakt?

    Is u man “beschadigd”? Of is u man ergens tegenaan gevallen, en heeft daar schade veroorzaakt.

    Als u man door te vallen schade heeft veroorzaakt dan is zowel uw man als de werkgever aansprakelijk. Echter de werkgever zal als eerste de schade moeten dragen.

    Als uw man letsel heeft opgelopen dan kunt u de werkgever hiervoor aansprakelijk stellen.

  • Sylvia

    Mijn man is “beschadigd” zoals u het zo mooi formuleerd.

    En ik heb de vraag zo eenvoudig gesteld, omdat de verzekering aangeeft

    dat de werkgever niet aansprakelijk is.

    Maar ik heb volgens mij nu het antwoord.

    Ik zal eens kijken of ik een second opinion kan krijgen, want onze advocaat doet

    niets.

    Dank jullie wel.

    Sylvia.

  • Eddie

    Het stellen van deze vraag is vele malen eenvoudiger dan de beantwoording daarvan.

    De aansprakelijkheid van de werkgever voor schade die de werknemer lijdt tijdens de uitoefening van zijn werkzaamheden is geregeld in art. 7:658 van het Burgerlijk Wetboek.

    De tekst daarvan luidt:

    1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.

    2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

    De werknemer kan volstaan te stellen dat hij schade heeft geleden tijden de uitvoering van zijn werkzaamheden.

    De werkgever dient vervolgens aan te tonen dat hij in voldoende mate heeft voldaan aan zijn zorgplicht. Lukt hem dat niet dan dient hij aan te tonen dat de schade ook zou zijn ontstaan als hij wel aan zijn zorgplicht zou hebben voldaan of als de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de werknemer.

    De inhoud van de zorgplicht is afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het specifieke geval.

    In zijn algemeenheid zijn daarbij de zogenaamde kelderluik-criteria van belang:

    1. aard van de werkzaamheden

    2. de kenbaarheid van het gevaar

    3. de te verwachten oplettenheid van de werknemer

    4. de bezwaarlijkheid tot het treffen van veiligheidsmaatregelen

    Als er sprake is van een ongeval met ernstig letsel dient de werkgever melding te maken bij de Arbeidsinspectie. Die maken een rapportage op waarbij wordt beoordeeld of sprake is van overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet. In betekent een dergelijke overtreding niet per definitie dat sprake is van aansprakelijkheid maar een aanwijzing is het vaak wel.

    Verdere criteria zijn (zonder volledig te willen zijn):

    - gegeven instructies m.b.t. de werkzaamheden

    - toezicht op het naleven van de instructies

    - benodigheid van (specifieke) kennis en vaardigheden

    - te verwachten onvoorzichtigheid en onoplettendheid i.v.m. het dagelijks uitvoeren van dezelfde werkzaamheden