kosten advocaat

  • wim

    heer/mevr.

    Wie kan mij vertellen wat het tarief is van een goede letselschade advocaat en hoe

    ik de onkosten beperkt kan houden??

    gr Wim

  • anne

    hallo wim

    Het tarief van en goede letselschade advocaat bedraagd iets tussen de 100 en 150 euro. Je kunt ook een toevoeging aanvragen dan betaal je een eigenbedrage die inkomsten afhankelijk is ( Voor info moet je bij de DMO in je woonplaats zijn). Er zijn ook advocaten die op no cure no pay basis werken maar laat je daar over goed voorlichten. De kosten zijn vaak veel hoger dan een gewone advocaat omdat deze advocaten een bepaald percentage van het evt. gekregen bedrag vragen.

    M. vr.gr. A Herder

  • Flipje uit Tiel

    Volgens een berichtje in de telegraaf van 14 februari bedraagt het uurtarief zo’n €175 tot €200 per uur excl btw. In zware zaken loopt het op naar €250 per uur.

    Een letselschade is best ingewikkeld. Je stapt niet voor niets naar een letselschadeadvocaat. Deze belangenbehartiger behoort te weten welke weg bewandeld moet worden. Aan het bewandelen van de weg zijn kosten verbonden.

    Normaliter komen de kosten voor rekening van de aansprakelijke partij. Deze kosten moeten voldoen aan de zgn dubbele redelijkheidstoets d.w.z het moet redelijk zijn dat een belangenbehartiger wordt ingeschakeld én de kosten moeten redelijk zijn.

    Dat een belangenbehartiger wordt ingeschakeld bij een letselschade is vrij normaal (behoudens schaafwondjes etc) Vervolgens moeten de kosten ook nog redelijk zijn.

    Hoe een slachtoffer (een leek in letselland) deze kosten beperkt kan houden?

    Vergelijk het met een toerist in een onbekende grote stad. Hij neemt een taxi en vraagt aan de chauffeur van A naar B te rijden. Hoe weet de toerist als hij op punt B aankomt of de taxi wel de kortste/snelste route heeft genomen en geen omweg (en dus te veel betaald heeft)?

  • wim

    Ok bedankt ik schreef dit omdat ik nogal bang ben voor de hoge kosten mijn advocaat vraagt 175,00 per uur en 17,50 per ontvangen fax ik kreeg dus een rek waar ik nogal van schrok.

    gr Wim

  • Eddie

    Ongetwijfeld zal de reactie van Anne absoluut goed bedoeld zijn, maar aangezien bijna alles wat er in staat niet correct is, had ze die wellicht beter achterwege kunnen laten.

    Het is advocaten verboden te werken op basis van No Cure No Pay. Bureau's die op deze basis werken zijn geen advocatenkantoren. Waarbij ik niet wil zeggen dat letselschadebureau's minder kennis van zaken hebben dan advocatenkantoren. Overigens werkt maar een beperkt aantal letselschadebureau's op basis van NCNP. De meeste werken gewoon op basis van uurtarief.

    Vind het knap als iemand (überhaupt) een letselschade-advocaat (laat staan een goede) kan vinden die wil werken voor slechts € 100 tot € 150 euro per uur. De tarieven liggen veeleer tussen de € 175 en € 250 per uur exclusief kantoorkosten (5-6%) en exclusief BTW.