Brommerongeluk

  • Fiona

    Beste Mensen,

    op zaterdag 28 april hebben mijn schoonmoeder en ik een ongeluk gehad;

    wij wilden gaan winkelen dus wij gingen met de brommer op pad, het was namelijk lekker weer. Toen naderden wij een (toch al een onoverzichtelijke kruising) en het stoplicht voor het fietspad sprong op groen toen wij aan kwamen rijden, er reden verder geen fietsen, dus mijn schoonmoeder nam geen gas terug. Op het moment dat wij de autoweg opreden werden wij geschept door een auto die van links kwam, haaien tanden had, afsloeg en dus gewoon had moeten stoppen.

    de man in kwestie had ons niet gezien bekende direct schuld. Ambulance politie etc allemaal erbij. In het ziekenhuis aangekomen bleek dat mijn schoonmoeder haar neus op 1 plek gebroken was en dat het kraakbeen deels verbrijzeld was bij haar tussenschotje. ze had daarnaast ook een barst in haar schedel boven haar oogkas, overal schaafwonden schrammen en blauwe plekken. de pezen in haar knie en pols zijn ook zodanig uitgerekt dat ze er voorlopig nog last van zaql houden. En ze lijd aan psychische schade, ze durft niet meer het kruispunt over te steken waar het ongeluk plaats gevonden heeft en durft niet meer opeen brommer te rijden. Ikzelf ben er vanaf gekomen met 2 blauwe dijbenen, en een kapot horloge. De brommer van mijn schoonmoeder is totall loss verklaard.

    nu zijn we bijna 5 maanden verder. de politie heeft de man in kwestie aangehouden en heeft binnenkort een zaak tegen hem.

    Binnenkort(in de eerste week van oktober) zaldeverzekeringsmaatschppij van de man telefonische contact opnemen met mijn schoonmoeder over het geld waar zij recht op heeft qua lichamelijke kosten. Haar neus is nog niet genezen, evenals haar pols en knie. Ze is begin spetember geopereerd aan haar neus, en deze is nogsteeds pijnlijk.

    Aan de telefoon wist de verzekering van de tegenpartij te melden dat ‘'ze er samen wel uitkwamen’'.

    Wij zijn naar de ANWB geweest om de smartengeldgids in te kijken, deze hadden ze niet. ik kon hem wel kopen voor €43,-. Wij zijn namelijk erg benieuwt hoeveel geld zij recht op heeft. We hebben al naar verschillende instanties gebelt maar het haalt niets uit. wel weten we dat we dit ZSM willen afronden, want we willen beide het hoofdstuk uitsluiten. Ze kan wel gewoon werken met haar pols en knie, het doet alleen pijn als er een druk op staat.

    Mijn vraag is;

    Heeft iemand in een soort gelijke situatie gezeten? Kan iemand mij vertellen op hoeveel zij recht heeft? Of misschien waar ik op zeer korte termijn een schadegids van de ANWB kan vinden behalve bij de ANWB zelf en de bieb?

    ALvast bedankt!!

    Fiona

  • mr.B.L.Berkemeier

    Beste Fiona,

    De letselschade van je schoonmoeder is zo te zien veelomvattend, door de aard en de ernst van de diverse letsels en behandelingen. Jammer dat niet al vanaf het ongeluk een goede letselschadedeskundige/belangenhartiger op jullie pad is gekomen, want dan had door hem of haar al vanaf het begin wellicht al in contact met de aansprakelijkheidsverzekeraar van degeen die kennelijk geen voorrang gaf de schade-afwikkeling namens je schoonmoeder ter hand kunnen worden genomen. Even terzijde: bij erkende aansprakelijkheid, moet de WA-verzekeraar van de aanrijder de (redelijk te maken) kosten voor rechtsbijstand voor het slachtoffer vergoeden, zodat het slachtoffer zich om financiële redenen niet hoeft te laten weerhouden van het zoeken van goede bijstand.Ook die kosten horen volgens de wet tot de te vergoeden schade. Om te bepalen wat een redelijke schadevergoeding is, is overigens niet alleen de Smartengeldbundel van belang. Die bevat alleen uitspraken van rechters over vergoeding van zogenaamde “immateriële schade”, dus voor geleden pijn, voor verdriet over dingen die je niet meer kunt etc. , wat wordt uitgedrukt in smartengeld. Maar los daarvan zijn er zeker allerlei schadeposten in verband met ziekenhuisopnames, reiskosten voor ziekenbezoek, voor bezoek aan behandelaars, er zijn voor je schoonmoeder ongetwijfeld ook problemen geweest om met haar letsels de huishouding op orde te houden, misschien kon dat slechts met hulp van anderen. Misschien loopt ze door de behandelingen in verband met het ongeval haar no-claim korting bij haar ziektekostenverzekeraar dit jaar mis. En zo zijn er vast wel allerlei kosten/schadeposten die er zonder ongeval niet zouden zijn geweest, en die dus bij een eventuele afwikkeling meegenomen moeten worden in de schadevergoeding. De verzekeraars hebben voor dit soort kosten diverse standaard-vergoedingsregelingen gemaakt, waar belangenbehartigers in de praktijk gebruik van maken om deze posten vergoed te krijgen. Verder is nog de vraag van belang, hoe de medische situatie van je schoonmoeder nu is, want daar hangt van af, of de letselschade al definitief afgewikkeld kan worden. Is het herstel nog niet volledig, of is nog niet duidelijk wat eventuele blijvende gevolgen zijn, of moeten misschien nog behandelingen (operaties) volgen, dan betekent nú afwikkelen, dat dan met de verzekeraar een regeling wordt getroffen, waar je later spijt van kunt krijgen, omdat je er later niet meer op terug kunt komen als zich later nog steeds (of nieuwe) klachten ten gevolge van het ongeval bij je schoonmoeder aandienen. Al deze en andere punten komen bij de afwikkeling van letselschade op tafel, en een goede letselschadedeskundige/belangenbehartiger (en zijn/haar eigen medisch adviseur) zorgt er dan namens zijn/haar cliënt voor dat bij de aansprakelijkheidsverzekeraar op het juiste moment, en met zo goed mogelijke argumenten gepresenteerd, die zaken op tafel komen waarmee de belangen van het slachtoffer zo goed mogelijk zijn gediend. Die belangenbehartiger zal, als hij met zijn cliënt aan het eind van het herstelproces een voorstel voor een passende eind-afwikkeling (vergoeding van alle schade, inclusief smartengeld) gaat maken, zeker wel in de Smartengedlbundel kijken. Maar pas op, dat is geen doe-het zelf-receptenboek met pasklare bedragen voor elk geval. Ieders persoonlijke situatie van een ongevalsslachtoffer is uniek, ook die van je schoonmoeder en iedere professionele belangenbehartiger zal alle specifieke persoonlijk omstandigheden van zijn cliënt naast de voorbeelden uit de Smartengeldbundel laten meetellen als hij een optimaal onderbouwd smartengeldvoorstel voor de WA-verzekeraar/wederpartij gaat maken.

    Dit zijn zo wat tips waar je misschien wat aan hebt, zo niet dan hoor ik dat wel, met zeker nog als belangrijkste tip dat dat het toch raadzaam lijkt bij een goede letselschadedeskundige advies in te winnen (maar laat je dan wel goed informeren over diens regeling voor kostenvergoeding) , voordat je een eenzijdig door de verzekeraar voorgesteld afwikkelingsaanbod aanneemt.

    Sterkte.

    Bob Berkemeier