BEM clausule voor kind, waar en hoe?

  • stephanie

    Mijn zoontje van net 3 jaar heeft vorig jaar letselschade aan zijn hand opgelopen (invaliditeit vastgesteld op 8% gehele lichaam) door een consumentenproduct. Hiervoor zal hij een letselschade-uitkering krijgen. De hoogte van de uitkering is nog niet bekend. Nu moeten we voor de uitkering van onze letselschade-advocaat een bankrekening op naam van onze zoon af gaan sluiten en er moet een BEM clausule op zitten zodat het geld vrij komt op het moment dat hij 18 wordt of het geld nodig heeft vanwege zijn beperking (voor school/studie).

    Weet iemand waar je zo'n rekening met BEM clausule af kan sluiten? En hoe werkt zo'n clausule in het geval we kosten hebben vanwege het letsel?

  • Nancy

    Beperkt toegankelijke bankrekening bij BEM clausule

    De rechter zal via een machtiging toestemming moeten geven het schadebedrag op een nieuw te openen bankrekening te laten storten. Een bankrekening die op naam staat van het minderjarige slachtoffer met het letsel. In de meeste gevallen krijgen de ouders van de rechter de mogelijkheid om geld van deze rekening af te halen. Echter, ze mogen alleen bedragen eraf halen die direct nodig zijn voor het herstel of kosten die het gevolg zijn van het letsel. Deze kosten staan nauwkeurig omschreven in de schadepapieren waar de schadeberekeningen in staan vermeld.

    De BEM clausule moet het kind of de minderjarige jongere beschermen

    Ouders mogen niet méér geld opnemen. Ze moeten het geld besteden waar het voor bedoeld is. Ze mogen er geen vakantie mee gaan vieren. Dit heet de ‘Beschikking Eigen Middelen clausule’. Deze BEM clausule is dus bedoeld om het kind of de minderjarige jongere te beschermen. Als de ouders meer geld willen uitgeven moeten ze eerst naar de rechter toe om het te vragen.

  • mariska

    Bij de rabo bank een spaarrekening openen en zeggen dat er een bem clausule op moet

    heb ik ook gehad met mijn dochtertje

    Mijn dochtertje heeft nu een rekening bij de rabo waar letselschade is op gestort